Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.

Zoeken
Tips & tools

Stop-start methode (oefening)

Wat doe je in deze oefening?

Veel mannen hebben bij geslachtsgemeenschap last van te snel klaarkomen. Deze oefening helpt je om meer controle te krijgen over je orgasme.

Voor wie?

Voor mannen die vinden dat ze te snel klaarkomen en geen controle hebben over hun orgasme.

Aan de slag

De oefening bestaat uit drie stappen.

Stap 1: Alleen

  • Masturbeer op een manier die je normaal ook doet.
  • Leer daarbij het punt van ‘no return’ aanvoelen. Dat is meestal een paar seconden voordat je klaarkomt. Ga je over dat punt heen, dan kom je sowieso klaar, wat je ook doet. Stop je vlak voor dat punt, dan zakt je opwinding weer. Ben je voorbij dit punt? Maak je geen zorgen, het kan een aantal keer duren voordat je dit punt leert kennen van jezelf.
  • Stop met masturberen als je dit punt hebt bereikt. Ga pas door met masturberen als je opwinding is gezakt.
  • Herhaal dit een aantal keer: je masturbeert, je stopt, je wacht even, je masturbeert, je stopt en je wacht weer even et cetera.
  • Kom dan tot een orgasme
  • Oefen dit de komende tijd net zolang totdat je met succes een aantal keer je orgasme hebt
    kunnen uitstellen.

Stap 2: Met je partner

Ga pas door met deze stap als je een aantal keer stap 1 met succes hebt doorlopen.

  • Vertel van te voren tegen je partner wat de oefening inhoudt. Zeg bijvoorbeeld dat je graag wilt oefenen met je orgasme uitstellen. Dat betekent dus dat je een aantal keer tijdens de geslachtsgemeenschap zult stoppen met bewegen. Als je partner dit weet kan zij/hij daar rekening mee houden.
  • Vrij zoals je dat normaal ook doet.
  • Zodra je voelt aankomen dat je gaat klaarkomen, stop je met bewegen tot de opwinding een beetje gezakt is. Daarna begin je weer met bewegen. In plaats van te stoppen met bewegen,
    kun je ook overgaan op een andere beweging die minder stimulerend is of je kunt je partner gaan verwennen met je vingers of je mond.
  • Herhaal dit een aantal keer: je beweegt in je partner, je stopt, je wacht even totdat je opwinding is gezakt, je gaat opnieuw bewegen, je stopt en je wacht.
  • Kom dan tot een orgasme.
  • Oefen dit de komende tijd net zolang totdat je met succes tijdens de geslachtsgemeenschap je orgasme een aantal keer hebt kunnen uitstellen.

Extra tussenstap

Is de overgang van stap 1 naar stap 2 te groot? Doe de oefening dan nog vaker alleen, maar maak de oefening wat intenser:

  • Voel je het punt van ‘no return’? Stop dan niet met bewegen, maar verander je bewegingen en maak ze minder intens.
  • Fantaseer terwijl je jezelf aanraakt.
  • Gebruik glijmiddel. Dat maakt de aanraking intenser.

Stap 3: Voor gevorderden

Is het je gelukt om een aantal keer je orgasme uit te stellen tijdens de geslachtsgemeenschap? Dat betekent dat je nu beter controle hebt over je orgasme. Je kunt nu gaan experimenteren met je
bewegingen. Zoek uit hoe het voor jou werkt.

  • Welke standjes en bewegingen maken je extra opgewonden?
  • En welke kun je makkelijker volhouden?
  • Wat kun je doen tussen het bewegen door om je partner te bevredigen? Als je dit weet kun je doorgaan met vrijen en hoef je niet steeds te stoppen met bewegen. Realiseer je hierbij dat het volkomen normaal is dat je snel klaarkomt als je blijft bewegen.

Terugblik

  • Hoe vond je het om deze oefening te doen?
  • Hoe was het om de oefening met je partner te doen? Wat vond je partner er van?
  • Wat heeft deze oefening je opgeleverd?

Tot slot

Controle over je orgasme ontwikkel je niet zomaar. Je moet hiervoor minstens een aantal maanden een paar keer per week oefenen. Wees dus niet te snel ontmoedigd.

Heeft deze oefening je niets opgeleverd en heb je daar last van of wil je hier professionele hulp bij? Je kunt dan overwegen om contact te zoeken met een seksuoloog of therapeut.

Bron: Seks. Praktische handleiding voor de man. M. Yaffé & E. Fenwick, 1996

Tips en tools

Kijk ook eens bij onze andere tips en oefeningen!

Tips en tools