Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.

Zoeken
Tips & tools

Streeloefeningen

In deze oefening ga je je eigen lichaam aanraken. Je bent daarbij met je volledige aandacht bij het gevoel dat de aanraking je geeft. Op deze manier word je je meer bewust van je eigen lichaam, wat je wel en niet prettig vindt en wat je nodig hebt om seksueel opgewonden te worden.

Deze oefening, ook wel ‘sensate focus’ genoemd, wordt al jarenlang gebruikt door seksuologen. Dit is een versie die je ook zonder hulp van een seksuoloog kunt doen. Kom je er niet uit of zoek je meer verdieping? Dan kun je overwegen om contact op te nemen met een seksuoloog.

Voor wie?

Voor iedereen die zijn eigen lichaam beter wil leren kennen en tijd wil besteden aan zichzelf. Vrouwen én mannen. Voor iedereen die wil ontdekken welke plekjes prettige gevoelens oproepen.

Streeloefening alleen (sensate focus)

In deze oefening ga je je eigen lichaam aanraken. Je bent daarbij met je volledige aandacht bij het gevoel dat de aanraking je geeft. Op deze manier word je je meer bewust van je eigen lichaam, wat je wel en niet prettig vindt en wat je nodig hebt om seksueel opgewonden te worden. Deze oefening, ook wel ‘sensate focus’ genoemd, wordt al jarenlang gebruikt door seksuologen. Dit is een versie die je ook zonder hulp van een seksuoloog kunt doen. Kom je er niet uit of zoek je meer verdieping? Dan kun je overwegen om contact op te nemen met een seksuoloog.

Vooraf

  • Kies een prettige ruimte, waar je je op je gemak voelt. Sommige mensen vinden het fijn om wat muziek op te zetten of kaarsjes aan te steken. Zorg er ook voor dat de temperatuur prettig is.
  • Neem de tijd. Plan zo’n 30 minuten in voor de oefening. Je hoeft niet 30 minuten bezig te zijn, het gaat erom dat je de rust hebt. Het lukt mensen vaak beter deze oefening te doen als ze er tijd voor ingepland hebben. Dan kun je je ook beter ontspannen.
  • Het is prettig om tijdens de oefeningen niet gestoord te worden. Het kan zijn dat je tijdens de oefening toch afgeleid wordt, bijvoorbeeld door geluiden, gedachten of iets anders. Merk ze wel op, maar probeer met je aandacht weer terug te gaan naar de aanrakingen.

Opbouw van de oefeningen

De oefening bestaat uit twee delen. In oefening 1 raak je niet je vagina en borsten of penis aan. Het leuke van deze oefening is dat je op ontdekkingstocht gaat bij jezelf en plekjes gaat ontdekken die je zelf nog niet kende. Pas als je oefening 1 hebt gedaan, doe je oefening 2.

Oefening 1

  • Onderzoek je eigen lichaam met je vingers, van boven naar onder. Sla je geslachtsdelen over. Bij vrouwen zijn dat de vagina en borsten. Bij mannen de penis en ballen. Sommige mensen vinden het prettig om dit te doen met hun ogen dicht, anderen houden liever hun ogen open. Doe datgene wat je zelf het prettigst vindt.
  • Concentreer je op je eigen aanrakingen. Je kunt dat doen door jezelf de volgende vragen te stellen:
  • Wat voel ik? (bijvoorbeeld zacht, ruw, glad, stevig et cetera.)
  • Hoe voelt het? Welke aanrakingen zijn lekker? En welke minder?
  • Raak jezelf nu op andere manieren aan: met je hele hand, met de achterkant van je hand, je pols, duw wat steviger met je vingers, of juist wat zachter.
  • Hoe voelen deze aanrakingen?
  • Welke aanrakingen zijn prettiger? En welke minder?

Terugblik

  • Hoe vond je het om deze oefening te doen?
  • Wat heeft deze oefening je opgeleverd?

Oefening 2

Je doet hetzelfde als bij oefening 1, maar deze keer mag je ook je geslachtsdelen aanraken.

  • Concentreer je op je eigen aanrakingen. Je kunt dat doen door jezelf de volgende vragen te stellen:
  • Wat voel ik? (bijvoorbeeld zacht, ruw, glad, stevig et cetera.)
  • Hoe voelt het? Welke aanrakingen zijn lekker? En welke minder?
  • Ga nu op zoek naar lekkere plekjes op je lichaam en je penis of vagina. Je hoeft niet opgewonden te raken, maar dat mag wel.

Terugblik

  • Hoe vond je het om deze oefening te doen?
  • Wat heeft deze oefening je opgeleverd?

Variatie

  • Je kunt massageolie of glijmiddel gebruiken om het gevoel van de aanraking intenser te maken. Zorg ervoor dat je met olie de huid van de geslachtsdelen niet irriteert.
  • Je kunt ook bij jezelf onderzoeken welke gedachtes of gevoelens er in je opkomen als je jezelf aanraakt. Krijg je bijvoorbeeld opwindende fantasieën? Of juist remmende gedachtes? Dit kan je inzicht geven in hoe aanrakingen werken voor jou en wat je misschien in de weg staat om je over te geven.
  • Voordat je oefening 2 gaat doen, kun je eerst met een spiegel naar je vagina of penis kijken en deze beter leren kennen.

Tot slot

Genieten van je lichaam hoeft niet altijd via de geslachtsdelen te gaan. Allerlei plekjes op je lichaam kunnen een prettig gevoel geven, als je er maar voor open staat. Misschien heb je gemerkt dat je snel afleidende gedachtes hebt. Dat is niet erg. Als je ervan bewust bent kan je ervoor kiezen om je aandacht weer terug te leiden naar de sensaties. Roept deze oefening vervelende gedachtes op? Of vind je het lastig om de oefening zonder begeleiding te doen? Neem dan eens contact op met een seksuoloog. Die kan je hierbij begeleiden.

 

Streeloefening met je partner (Sensate focus)

Streeloefening met je partner (Sensate focus)

In deze oefening leer je (opnieuw) genieten van lichamelijk contact met je partner. Je leert je aandacht te richten op je eigen lichamelijke beleving. En goed te communiceren met je partner over wat je prettig en niet prettig vindt. Deze oefening, ook wel ‘sensate focus’ genoemd, wordt al jarenlang gebruikt door seksuologen. Hier een versie die je ook zonder hulp van een seksuoloog kan doen. Kom je er niet uit of zoek je meer verdieping? Dan kun je overwegen om contact op te nemen met een seksuoloog

Voor stellen die;

  • Elkaar en elkaars lichaam op een wellicht nieuwe manier willen ontdekken
  • Het lichamelijk contact willen verbeteren of herstellen
  • Hun communicatie over vrijen willen verbeteren.

Vooraf

  • Lees eerst allebei de stappen van de oefening door
  • Kies een prettige ruimte, waar je je op je gemak voelt. Sommige mensen vinden het fijn om wat muziek op te zetten of kaarsjes aan te steken. Zorg er ook voor dat de temperatuur prettig is.
  • Neem de tijd. Plan zo’n 60 minuten in voor de oefening. Je hoeft niet 60 minuten bezig te zijn, het gaat erom dat je de rust hebt. Het lukt mensen vaak beter deze oefening te doen als ze er tijd voor ingepland hebben. Dan kun je je ook beter ontspannen.
  • Tijdens de oefening praat je niet met elkaar. Daardoor kun je je helemaal concentreren op de aanrakingen en word je niet afgeleid door opmerkingen. Het kan zijn dat je tijdens de oefening toch afgeleid wordt, bijvoorbeeld door geluiden, gedachten of iets anders. Merk ze wel op, maar probeer met je aandacht weer terug te gaan naar de aanrakingen.
  • Het gaat er niet om dat je moet genieten van de aanrakingen en er opgewonden van moet worden. Het is veel meer een ontdekkingstocht waarin je nieuwsgierig gaat kijken: welke aanrakingen voel ik en wat vind ik daarvan?
  • Spreek af wie er als eerste gestreeld gaat worden en wie er gaat strelen (halverwege kun je de rollen omdraaien).

Basisoefening

Degene die streelt:

  • Streel het lichaam van je partner, maar raak niet de geslachtsdelen van de ander aan
  •  Streel niet alleen met je vingers, maar probeer ook eens uit hoe het is om met je hele hand, arm, lippen of tong te strelen.
  • Ga bij je zelf na hoe het aanraken van de andere voor jezelf is, wat je prettig vindt aan het strelen.
  • Als je het hele lichaam van je partner hebt gestreeld, wissel je van rol.

Degene die gestreeld wordt:

  • Richt je aandacht eerst op wat je voelt. Bijvoorbeeld: dit is een zachte aanraking. Dit voelt kriebelend. Deze aanraking is stevig.
  • Richt vervolgens je aandacht op hoe het voelt: wat voelt prettig en wat niet. Bijvoorbeeld: deze aanraking vind ik fijn. Deze minder.
  • Als je hele lichaam gestreeld is, wissel je van rol.

Terugblik

Ben je allebei aan de beurt geweest? Vertel dan aan elkaar wat je hebt ervaren tijdens deze oefening.

  • Wat vond je prettig?
  • Wat vond je minder prettig?
  • Van welke aanrakingen werd je seksueel opgewonden?
  • Wat heb je ontdekt over je lichaam? En over het lichaam van je partner?

Doe dit op een positieve manier waarbij je dingen die je minder prettig vond omzet in wensen. Bijvoorbeeld: ik vind het prettig als je mijn buik zachtjes streelt zonder mijn zij aan te raken. In plaats van: je streelt veel te hard en je weet dat je te veel kietelt in mijn zij. Je kunt het ook eerst voor jezelf opschrijven en het daarna samen bespreken.

Variatie

Het is belangrijk dat je eerst de basisoefening doet. Heb je die gedaan? Dan kan je variaties aanbrengen.

Met feedback

Doe de basisoefening, maar geef nu wel aan wat je prettig vindt als je wordt gestreeld. Dat kan met woorden of met geluid of door de aanraking te leiden. Degene die streelt richt zich nu helemaal op wat zijn/haar partner prettig vindt. Zonder over zijn/haar eigen grenzen te gaan uiteraard. Ben je beiden aan de beurt geweest? Deel dan weer je ervaringen met elkaar.

Met aanraken van geslachtsdelen

  • Doe de basisoefening en streel het hele lichaam totdat je partner ontspannen is.
  • Na een tijdje mag je wel de geslachtsdelen van je partner aanraken.
  • Als jij of je partner tijdens deze oefening seksueel opgewonden raakt, kun je daarmee spelen. Kan je opwinding laten opkomen en af laten zakken bij je partner? Vergeet niet dat het hele lichaam opwinding kan geven, niet alleen de geslachtsdelen.
  • Ben je beiden aan de beurt geweest? Deel dan weer je ervaringen met elkaar.

Je kunt deze oefening doen zonder en met feedback.

Tot slot

Genieten van je lichaam hoeft niet altijd via de geslachtsdelen te gaan. Allerlei plekjes op je lichaam kunnen een prettig gevoel geven, als je er maar voor open staat. Roepen deze oefeningen vervelende gedachtes op? Of vind je het lastig om de oefening zonder begeleiding te doen? Neem dan eens contact op met een seksuoloog. Die kan je hierbij begeleiden.

 

Tips en tools

Kijk ook eens bij onze andere tips en oefeningen!

Tips en tools